25 Haziran 2015 Perşembe

Şiirdeki Çıkmaz ve Edebiyat Dergilerinin Jantiliği - Karanfil Fanzin Yayın Kurulu

(Karanfil Fanzin'in 13. sayısında yayınlanmıştır.)

Sezai Karakoç denilince "Allah rahmet etsin." diyenler, Necip Fazıl Kısakürek denilince"Bir gün Nazım Hikmet'e yapıştırmış cevabı." diyenler, Nazım Hikmet denilince "Aayy, çok romantik." diyenler, Cemal Süreya, Turgut Uyar, Edip Cansever denilince "Tumblr'da bir şiiri vardı." diyenler, Ece Ayhan denilince "Güzel kadındı, iyi şiir yazardı." diyenler, Nilgün Marmara, Didem Mamak denilince "Gökyüzü, kuşlar, masanın üzerindeki çiçek, sehpadaki dantel." diyenler, İsmet Özel denilince "Hmm, okumadım..." diyenler... Avrupa'ya girmiyorum bile.
...
Hal böyleyken günümüzde sayı çıkaran bazı edebiyat dergileri de şüphesiz bu çılgınlık çizgisi üzerine kaymayı tercih etti. Tüketilen ve rağbet edilen ne ise onu yayınlıyorlar. Editörler büyük ihtimalle şiirdeki ya da nesirde bu kuraklığın ve bu sığlığın farkındalar. Bundandır ki, edebiyat dergilerimiz artık çok janti. İllüstrasyon çalışmaları, fotoğraflar, resimler... Tam bir vitrin ürünü. Ben buradayım, gel beni al, resmimi çek ve instagrama koy der gibi. Şiir ve nesirdeki sanatsal kuraklığı kapatabilmek için şiirin yanında görsel kullanıyorlar. Şiirde yetkin duruşun, söylevin ve sanatın, kullanılan o görsellikle sağlanacağı düşünülüyor.
...
Durum böyleyken yine de umutluyum. Taşra da hala özgün ve sanatlı bir ürperiş olduğunu biliyorum. Sanat bir ürperiş halidir bana göre. Gökyüzünde bir takım sesler vardır. Bu sesleri; melekler ve iblisler yeryüzüne indirir. İşte sanat kulağı o sesleri duyar ve kağıda yansıtır.  Mitsel bir inanış belki benimkisi. Fakat böyle düşünüyorum ben. İlham dediğiniz şey okumakla, sürekli okumakla. Batıyı ve doğuyu okumak, yazın dünyasını gerçekten tanımak gerekmekte. Neyi, nasıl okuduğumuz çok önemli. Daha bir çok şey söylenebilir bu konu üzerine. Fakat şimdilik burada susma hakkımı kullanıyorum.

NOT: Charlie Chaplin'in Modern Times isimli filmini, günümüz insanını ve dünyasını daha iyi anlamak adına izlemenizi tavsiye ederim.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.